keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

     Jakelukanavien hyvät ja huonot puolet

 

Myymälä: + Asiakkaat voivat sovittaa ja ostaa tuotteensa heti sekä sijainti.
 
              - Ilkivalta/ vahingonteot ja kalliit vuokrat.

              Esim. Anttila Oy, Pentik Oy, Hemtex Oy, Stockmann Oy.  


Nettikauppa: + Asikkaat voi selata tuotteita sekä tuotetietoja sekä tilata  
                      tuotteet vaikka suoraan kotiin. 
 
                   -  Moni ihminen haluaa tuotteen heti itselleen, jotta voi 
                      käyttää sitä heti ja kaikki eivät luota nettikauppojen 
                      maksuihin ja tuotteiden saatavuuteen.

                  Esim. www.finlayson.fi, www.marimekko.fi, www.ikea.com


Markkinat: + Kiva piristys myymälässä käymiselle. Pidetään usein kaupunkien
                   keskustassa, joten helppo tulla ja mennä.
 
                - Järjestetään aika harvoin. Tuotteita saattaa olla vähän ja kaikki
                   ihmiset eivät ole kiinnostuneita markkinoista.
                   
               Esim. Ekodesign markkinat, maalaismarkkinat.


Messut: + Isot asiakasmäärät ja tuotteiden myynti.

            -  Kilpailu muiden yritysten kanssa.

            Esim. Kädentaitomessut.


Tori: + Halpoja tuotteita ja paljon asiakkaita.

        - Jos on huono sää, asiakkaita ei käy paljoa ja tuotteet jää myymättä.

       Esim. Kauppatorit, Joulutorit ja erilaiset kirpputorit.


Verkostotapahtumat: + Yritykset saavat asiakkaita, kun ihmiset löytävät 
                                  heitä kiinnostavia yrityksiä verkostotapahtumista.
             

Sisustuslehdet: + Ihmiset voivat lukea mielenkiintoisia,
                          uusia ideoita sekä muita juttuja tuotteista.

                       -  Jos lehti on liian kallis, niin ihmiset eivät sitä osta.

                       Esim. Suuri Käsityölehti, Kotivinkki, Avotakka.


Postimyynti: + Ihmiset voivat lukea postiesitettä ja tilata sieltä jotain jos
                      kiinnostuivat. 
 
                   - Postimaksut voivat olla liian kalliita joillekin ihmisille.

                  Esim. Ellos, Hobby Hall.


Kotikutsut: + Myyntiedustaja esittelee asiakkaille tuotteet ja 
                    asiakkaat voivat tilata tuotteita itselleen tai lahjaksi, jos 
                    kiinnostuivat.
                          
                 - Tuotteiden hintavuus ja asiakkaiden ytäminen.

                Esim. Tupperware, Partylite, Mouse in House.


Ystävämyynti: + Asiakkaat voi tehdä hyviä ja halpoja löytöjä.


                     - Tuotteiden saatavuus

                     Esim. Glope Hopen Pop up-ystävämyynti, 
                              Textileoutlet-ystävämyynti,
                              House of eco-ystävämyynti.


Puhelinmyynti: + Yhteydenotto

                      - Harva vastaa puheluihin, koska eivät jaksa tai halua ostaa 
                        puhelimessa mitään.


Näyttelyt: + Ihmiset saa uusia tietoja tuotteista.
 
               -  Tuotteita ei voi ostaa.


Verstasmyynti: + Jos sijainti on hyvä, asiakkaat löytävät sen helposti. 
                     

Tukkukauppa: + Isot valikoimat ja tuotteita voi myydä erissä.
  
                    -  Monet tukut sijaitsee kaukana.

                    Esim. Toijalan Tekstiilipalvelu Oy, Hyvinkään Kangastukku.


Ulkomaan kauppa: + Kansainvälisyys.

                           - Pidempi toimitus ja kielet.

                          Esim. www.designmyworld.net, www.wovenground.com.

2 kommenttia:

  1. Todella hyvin jäsennelty ja käyty läpi kaikki eri jakelukanavien edut ja mahdolliset haitat. Loistavaa!

    VastaaPoista